Distributieketting BMW – Benzine N20B20, B48 en B38

Distributieketting BMW Benzine N20B20 B48 en B38

Opgerekte of gebroken distributieketting BMW

Met de N20B20 bracht de BMW-familie een veel zuiniger en goedkoper alternatief voor de klassieke zescilinder op de markt. De motor is van een turbocompressor voorzien en kent directe inspuiting. Het is de efficiëntere, krachtigere, lichtere en vooral milieuvriendelijkere vervanger van bijvoorbeeld de 4-cilinder N46 en N43, en de 6-cilinder N52 en N53. De motor is tegenwoordig in veel BMW-modellen terug te vinden.

De N20B20 werd (vanaf ca 2014) opgevolgd door de B48 motor. Een nog efficiëntere, krachtigere, lichtere en vooral milieuvriendelijke vervanger. Naast de viercilinder B48 ontwikkelde BMW ook een nieuwe drie-cilinder-motor, de B38. Deze lijkt in vele opzichten op z’n ‘grote’ broer.

Helaas zijn het niet allemaal jubel-verhalen. De BMW N20B20, B48 en B38 benzinemotoren kennen een probleem met de distributieketting! Motoren van dit type staan er namelijk om bekend, dat er al na ca. 50.000 km problemen ontstaan met de distributieketting.

Mijn distributieketting repareren

De problemen met de distributieketting kunnen zijn:

Opgerekte kettingOvergeslagen / Gebroken ketting

Welke motorcode heb ik?

N20B20 motor

Om dat te achterhalen vindt u hier de BMW-types waarin de N20B20 motor wordt gebruikt:

  • Modelreeks E: X1 xDrive / sDrive20i, X1 xDrive / sDrive28i (E84) Z4 sDrive18i E89, Z4 sDrive20i, Z4 sDrive28i (E89)
  • Modelreeks F: 520i, 520Li, 525Li, 528i (F10 / F11), 125i (F20), 220i, 225i, 228i (F22) X3 sDrive18i, X3 xDrive20i, X3 xDrive28i (F 25), X4 xDrive20i (F26) 320i, 328i (F30), 320i GT, 328i GT (F34)
  • Motorvermogen: 135, 160, 170 en 180 KW
  • Uitvoering: sedan, touring, cabrio, coupe en SUV X1, X3, X4
  • Versnelling: handmatig en automatisch

Vanaf 2014/2015 is de N20/B20 vervangen door de B48-benzinemotor.

B48 motor

De B48 motor vindt u terug in de volgende BMW-types:

  • Modelserie F: 120i, 125i, F40 M135i xDrive (F20), X1 20i, X1 25i/28i, X1 20i (F48), 220i, 225i, 230i (F22), 228i Gran Coupé xDrive (F44), 320i, 330i F30 330e (F30/F31/F34), X2 sDrive20i, X2 25i/28i, X2 M35i (F39), 430i, 420i (F32/F33/F36), M235i xDrive Gran Coupé (F44)
  • Modelserie G: X3 xDrive20i, X3 xDrive30i, X3 xDrive30e (G01), X4 xDrive20i, X4 xDrive30i (G02), 320i, 330i,330eG30 530e, 530i (G20), 730i/730Li, 740e xDrive/740Le xDrive (G30), 630i (G32), Z4 Sdrive30i (G29)
  • Motorvermogen: 181, 193, 221, 228, 248, 255 en 302 pk
  • Uitvoering: sedan, gran turismo, gran tourer, cabriolet, gran coupé en SUV X1, X2, X3, X4, sDrive, xDrive
  • Versnelling: handmatig en automatisch

Daarnaast ontwikkelde het autoconcern uit Bayern met de B38 nog een 3-cilinder benzinemotor (1,2-1,5). Deze motor, die vanaf 2013 gebruikt wordt in met name wordt in de voorwielaangedreven typen, is, evenals zijn 4-cilinder-broer de B48, voorzien van een ketting. Deze BMW motor kent ook dezelfde familietrekjes; problemen met de distributieketting!

B38 motor

De B38 motor vindt u vanaf 2014 terug in de volgende BMW-types:

  • Modelserie F: 116i, 118i (F20/F21), 118i (F40), X1 sDrive18i (F48), 218i coupe/convertible (F22/F23), 216i Active Tourer / Gran Tourer, 218i Active Tourer / Gran Tourer, 225xe Active Tourer (F45/F46), X2 sDrive18i (F39), 218i Gran Coupé (F44), 318i (F30/F31)
  • Motorvermogen: 101 en 134 pk
  • Uitvoering: sedan, gran tourer, active tourer, gran coupé/convertible en SUV X1, X2, sDrive
  • Versnelling: handmatig en automatisch
Weet u het niet zeker? Bel gerust!

0345 570 780

Wat doet de distributieketting?

In de cilinder worden brandstof en lucht door de zuiger samengeperst. De verbranding van het mengsel duwt de zuigers naar beneden. Tot slot verlaten de verbrandingsgassen de cilinder. Al deze activiteiten moeten nauwgezet worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat alles op het juiste moment gebeurt, verbindt de distributieketting de nokkenas en de krukas met elkaar. Als alles goed werkt, draait de krukas exact twee keer tijdens één omwenteling van de nokkenas. De kleppen openen en sluiten afhankelijk van de positie van de zuiger.


Opgerekte distributieketting BMW benzinemotor

Een oprekkende distributieketting uit zich in slepende, schrapende geluiden in de motor. Het begint ‘stilletjes’ met een miniem geluidje in de motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar.

Let op: negeren en ‘gewoon’ doorrijden is geen optie! Hier kleeft een risico van ernstige en kostbare motorschade aan! Dat geldt zeer zeker wanneer het waarschuwingslampje van het motormanagementsysteem aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit; is negeren niet meer aan de orde!

Wanneer de distributieketting van jouw BMW breekt of een tand van het tandwiel overslaat, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn! Afgebroken delen van de kettinggeleiders kunnen bovendien de olietoevoer naar de motor verstoppen en een acuut en desastreus smeringsprobleem veroorzaken!

Mijn distributieketting repareren
BMW distributieset N20B20, B48 en B38

Oorzaak opgerekte distributieketting

Wat precies de oorzaak is, is ongewis. Een ontwerpfout ligt voor de hand maar of het het materiaal van de ketting (waardoor de ketting te lang wordt en overslaat), de diameter van de tandwielen, de geleiderails en kettingspanner of te hoge slingering van de ketting is, is niet met zekerheid te zeggen. Maar ook de interval van olieverversing kan een rol spelen. Regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is bij N20B20-motoren van wezenlijk belang!

Oplossing oprekkende BMW N20B20, B48 of B38 distributieketting

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:

N20B20 reparatie

  • We vernieuwen de distributieketting, oliepompketting en geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele BMW-onderdelen
  • We vervangen de motorolie
  • We vervangen het oliefilter
  • We vervangen de carterpan- en klepdekselpakking
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in
€ 1.749 incl. Btw
(€ 1.445 excl. Btw)*

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte. Let op: voor X-serie en voertuigen met een vierwielaandrijving geldt een toeslag van € 400 incl. Btw.

B48 reparatie

  • We vernieuwen de distributieketting, oliepompketting en geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele BMW-onderdelen
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • We vernieuwen de koelvloeistof
  • We vervangen de carterpan- en klepdekselpakking
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in
€ 3.299 incl. Btw
(€ 2.726 excl. Btw)*

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte. Let op: voor X-serie en voertuigen met een vierwielaandrijving geldt een toeslag van € 400 incl. Btw.

B38 reparatie

  • We vernieuwen de distributieketting, oliepompketting en geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele BMW-onderdelen
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • We vernieuwen de koelvloeistof
  • We vervangen de carterpan- en klepdekselpakking
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in
€ 3.299 incl. Btw
(€ 2.726 excl. Btw)*

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte. Let op: voor X-serie en voertuigen met een vierwielaandrijving geldt een toeslag van € 400 incl. Btw. Voor voorwiel-aangedreven voertuigen geldt bovendien een toeslag van € 500 incl. Btw.

Ophaalservice overgeslagen of gebroken distributieketting

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

0345 570 780

Lees hier een van onze uitgelichte reviews

Cees beoordeelt ons met:

"Deskundig en bevlogen (ketting BMW N20B20)"

De ketting van mijn BMW benzine motor (N20B20) had een tand van het tandwiel overgeslagen. Op advies van de vakgarage waar de auto in onderhoud is ben ik voor herstel van de distributieketting bij specialist TSC de Betuwe uitgekomen. Om een beeld te krijgen van het voor mij onbekende bedrijf ben ik vooraf op bezoek geweest.

Ik zag en sprak bevlogen vakspecialisten, die me met veel enthousiasme en trots het bedrijf lieten zien. De auto werd met een autoambulance van TSC de Betuwe opgehaald. Op basis van de duidelijke offerte werd de auto gerepareerd. Inmiddels zijn we een jaar en 30.000 probleemloze kilometers verder. Bij het volgende reguliere onderhoud van de distributieketting ga ik zeker weer naar TSC de Betuwe toe

Lees meer!

Problemen met de distributieketting, overgeslagen ketting bij de BMW N20B20

Overgeslagen of gebroken distributieketting

Wanneer de distributieketting te ver oprekt bestaat de kans, dat de ketting een tandje verspringt. Het gevolg: de kleppen gaan op het verkeerde moment open. En dat merkt u direct; de motor loopt slecht. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!

De distributieketting kan echter ook breken. Ook in dat geval kan de schade in de motor aanzienlijk zijn! Tot overmaat van ramp kunnen afgebroken delen van de kettinggeleiders de olietoevoer naar de motor verstoppen en een acuut en desastreus smeringprobleem veroorzaken!

Oorzaak overgeslagen of gebroken ketting

Naar de exacte oorzaak is het slechts gissen. Een ontwerp- of materiaalfout ligt voor de hand maar het kan ook aan de diameter van de tandwielen, aan de geleiderails of aan een te hoge slingering van de ketting liggen. Zelfs de interval van olieverversing kan een rol spelen. Regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is ook voor de N20B20 van wezenlijk belang!

Distributieketting laten vervangen door TSC

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod.
Natuurlijk maken we uitsluitend gebruik maken van originele BMW-onderdelen.

TechServicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

Een afspraak inplannen
Oplossing overgeslagen of gebroken distributieketting BMW

N20B20 reparatie

  • We vernieuwen de distributieketting, oliepompketting en geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken
  • We vervangen de beschadigde kleppen en klepseals
  • We vervangen van klepdeksel- en koppakking
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in
€ 3.749 incl. Btw
(€ 3.098 excl. Btw)*/**

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.

* Let op: voor X-serie, voertuigen met een vierwielaandrijving en 520i, 520Li, 525Li, 528i (F10/F11) geldt een toeslag € 400 incl. Btw.
** Wanneer bij schadeanalyse blijkt, dat er schade is aan de zuigers, cilinders, nokken en/of krukas c.q. klepsystemen, dan geldt daarvoor een meerprijs. In dit geval nemen we nemen we voor de reparatie contact met u op.

B48 reparatie

  • We vernieuwen de distributieketting, oliepompketting en geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken
  • We vervangen de beschadigde kleppen en klepseals
  • We vervangen van klepdeksel- en koppakking
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in
€ 4.199 incl. Btw
(€ 3.470 excl. Btw)*/**

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte. Let op: voor X-serie, voertuigen met een vierwielaandrijving geldt een toeslag van € 400 incl. Btw.
** Wanneer bij schadeanalyse blijkt, dat er schade is aan de zuigers, cilinders, nokken en/of krukas c.q. klepsystemen, dan geldt daarvoor een meerprijs. In dit geval nemen we nemen we voor de reparatie contact met u op.

B38 reparatie

  • We vernieuwen de distributieketting, oliepompketting en geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken
  • We vervangen de beschadigde kleppen en klepseals
  • We vervangen van klepdeksel- en koppakking
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in
€ 4.199 incl. Btw
(€ 3.470 excl. Btw)*/**

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte. Let op: voor X-serie, voertuigen met een vierwielaandrijving geldt een toeslag van € 400 incl. Btw. Voor voorwiel-aangedreven voertuigen geldt bovendien een toeslag van € 500 incl. Btw.
** Wanneer bij schadeanalyse blijkt, dat er schade is aan de zuigers, cilinders, nokken en/of krukas c.q. klepsystemen, dan geldt daarvoor een meerprijs. In dit geval nemen we nemen we voor de reparatie contact met u op.

Ophaalservice overgeslagen of gebroken distributieketting

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

0345 570 780

Lees hier een van onze uitgelichte reviews

Hans beoordeelt ons met:

"Super garage (BMW F11)"

Bij TSC de Betuwe de distributieketting van mijn BMW F11 laten vervangen. Zeer behulpzaam en eerlijk is mij uitgelegd waarom de ketting vervangen moet worden. Er zijn een hoop cowboy garages op dit gebied die allemaal wollige verhalen hebben en een hoop extra kosten in rekeningen brengen. Maar niet bij TSC de Betuwe zij zijn eerlijk, betrouwbaar en afspraak is afspraak!

distributieketting vervangen bmw f11
Peter Sap - Directeur TSC de betuwe

Peter Sap

Directeur
TSC de Betuwe
+31 (0)345 570 780

Tevreden klanten

Gebaseerd op 300+ reviews

Bekijk alle reviews

Waarom kiest u voor TSC?

  • Direct persoonlijk contact met de monteurs en specialisten
  • Een merkonafhankelijk garagebedrijf met persoonlijke service