Opgerekte of gebroken distributieketting
Dat BMW bijzondere auto’s maakt weet u als geen ander! Toch heeft zowel de dieselmotor (motorcode N47) een onderdeel dat vervelend kan opspelen: de distributieketting. Deze kan oprekken (slepende, schrapende geluiden in de motor), overslaan of breken (met ernstige motorschade als gevolg). Ook de opvolger van deze motor, de B47 (vanaf 2014/2015 de opvolger van de N47), is behept met dit euvel.
Welke motorcode heb ik?
N47
De oude N47-dieselmotor wordt gebruikt in de volgende BMW-types:
B47
De nieuwe B47-dieselmotor wordt gebruikt in de volgende BMW-types:
Weet u het niet zeker? Neem dan contact met ons op.
Distributieketting problemen BMW dieselmotor N47 en b47
Bent u de trotse eigenaar of berijder van een van BMW-diesel met motorcode N47 of de nieuwere B47? Met deze dieselmotoren ontwikkelde BMW een krachtige, zuinige motoren met een schaduwrandje. Deze motoren staan er namelijk om bekend, dat u al rond de 50.000 km geconfronteerd kunt worden met hoge reparatiekosten door problemen met de distributieketting.
Wat doet de distributieketting?
In de cilinder worden brandstof en lucht door de zuiger samengeperst. De verbranding van het mengsel duwt de zuigers naar beneden. Tot slot verlaten de verbrandingsgassen de cilinder. Al deze activiteiten moeten nauwgezet worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat alles op het juiste moment gebeurt, verbindt de distributieketting de nokkenas en de krukas met elkaar. Als alles goed werkt, draait de krukas exact twee keer tijdens één omwenteling van de nokkenas. De kleppen openen en sluiten afhankelijk van de positie van de zuiger.

Opgerekte distributieketting BMW N47/B47
Een oprekkende distributieketting maakt zich kenbaar door een geluid vanuit de motor. Het begint ‘stilletjes’ met een miniem geluidje in de motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar. Doorrijden is mogelijk, maar niet zonder risico! Maar als het waarschuwingslampje aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit, is negeren niet meer mogelijk. U riskeert dan een uiterst kostbare motorschade! Wanneer de distributieketting breekt of een tand van het tandwiel overslaat, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!
Oorzaak opgerekte ketting
Wat precies de oorzaak is, is ongewis. Een ontwerpfout ligt voor de hand maar of het het materiaal van de ketting (waardoor de ketting te lang wordt en overslaat), de diameter van de tandwielen, de geleiderails en kettingspanner of te hoge slingering van de ketting is, is niet met zekerheid te zeggen. Maar ook de interval van olieverversing kan een rol spelen. Regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is bij de BMW N47 motor van wezenlijk belang.
BMW diesel motorschade
Negeren en doorgaan is geen oplossing! Het begint ‘stilletjes’ met een miniem geluidje in de N47 of B47 motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar. Doorrijden is mogelijk, maar niet zonder risico! Maar als het waarschuwingslampje aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit, is negeren niet meer mogelijk. U riskeert dan een uiterst kostbare motorschade!
Onze oplossing
Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:
Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer
Onze prijs
€ 2.799 inclusief Btw
(€ 2.313 excl. Btw) *
De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte. Let op: voor X-serie en voertuigen met een vierwielaandrijving geldt een toeslag van € 400 incl. Btw
Lees hier een van onze uitgelichte reviews
Vincent beoordeelt ons met:
"BMW F31 gebroken distributieketting vakkundig hersteld en aan vooraf afgesproken prijs, zonder verrassingen!"
Na diagnose van een gebroken distributieketting begon mijn zoektocht naar de geschikte hersteller. Ik woon aan de Belgisch-Nederlandse grens dus heb zowel in België als in Nederland gezocht naar een voor mij betrouwbare garage.
Bij nagenoeg alle garage’s hetzelfde antwoord: “breng hem maar binnen en na demontage kunnen we u meer zeggen over de prijs” (dus als je niet akkoord bent met de prijs mag je de wagen gedemonteerd komen terughalen)
Bij TSC de Betuwe kon men echter met redelijke zekerheid de correct prijs voorspellen (staat zelfs al op hun site) Dit bewees voor mij dat ze zeer vakkundig zijn en perfect weten waaraan ze beginnen.
Geen gissingen, geen gokje maar duidelijk en zonder onaangename verrassingen achteraf.
Goede communicatie, vriendelijke service en auto hersteld en gepoetst teruggekregen! TOP!

Overgeslagen of gebroken distributieketting
Wanneer de distributieketting te ver oprekt bestaat de kans, dat de ketting een tandje verspringt. Het gevolg: de kleppen gaan op het verkeerde moment open. En dat merkt u direct; de motor loopt slecht. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn! De distributieketting van jouw BMW dieselmotor kan echter ook breken. Ook in dat geval kan de schade in de motor aanzienlijk zijn!
Oorzaak overgeslagen of gebroken ketting
Wat precies de oorzaak is, is ongewis. Een ontwerpfout ligt voor de hand maar of het het materiaal van de ketting (waardoor de ketting te lang wordt en overslaat), de diameter van de tandwielen, de geleiderails en kettingspanner of te hoge slingering van de ketting is, is niet met zekerheid te zeggen. Maar ook de interval van olieverversing kan een rol spelen. Regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is zowel bij de BMW N47 als de BMW B47 motor van wezenlijk belang!
Oplossing gebroken of overgeslagen distributieketting
Voor deze motorschade hebben we een uniek aanbod:
Het spreekt voor zich, dat we uitsluitend gebruik maken van originele BMW-onderdelen.
TechServicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort grote motorschades en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer
Onze prijs
€ 3.349 inclusief Btw
(€ 2.768 excl. Btw) */**
De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
* Let op: voor X-serie en voertuigen met een vierwielaandrijving geldt een toeslag van € 400 incl. Btw
** Wanneer bij schadeanalyse blijkt, dat er schade is aan de zuigers, cilinders, nokken en/of krukas c.q. klepsystemen, dan geldt daarvoor een meerprijs. In dit geval nemen we nemen we voor de reparatie contact met u op
Lees hier een van onze uitgelichte reviews
Hans beoordeelt ons met:
"Super garage (BMW F11)"
Bij TSC de Betuwe de distributieketting van mijn BMW F11 laten vervangen. Zeer behulpzaam en eerlijk is mij uitgelegd waarom de ketting vervangen moet worden. Er zijn een hoop cowboy garages op dit gebied die allemaal wollige verhalen hebben en een hoop extra kosten in rekeningen brengen. Maar niet bij TSC de Betuwe zij zijn eerlijk, betrouwbaar en afspraak is afspraak!
