Distributieketting BMW – Diesel N47 en B47

distributieketting bmw diesel n47 b47

Opgerekte of gebroken distributieketting

Dat BMW bijzondere auto’s maakt weet u als geen ander! Toch heeft zowel de dieselmotor (motorcode N47) een onderdeel dat vervelend kan opspelen: de distributieketting. Deze kan oprekken (slepende, schrapende geluiden in de motor), overslaan of breken (met ernstige motorschade als gevolg). Ook de opvolger van deze motor, de B47 (vanaf 2014/2015 de opvolger van de N47), is behept met dit euvel.

Mijn probleem oplossen

Welke motorcode heb ik?

N47

De oude N47-dieselmotor wordt gebruikt in de volgende BMW-types:

  • Modelserie E: 1-Serie (E81, E82, E87, E88), 3-Serie (E90, E91, E92, E93), 5-Serie (E60, E61), X3 E83 2.0d
  • Modelserie F: 1-Serie (F20, F21), 3-Serie (F30, F31), 5-Serie (F10, F11, F07), X3 F25
  • Motorvermogen: 115, 143, 163, 177, 184, 204 en 218 pk
  • Uitvoering: sedan, touring, cabriolet, coupé en SUV X1, X3
  • Versnelling: handmatig en automatisch

B47

De nieuwe B47-dieselmotor wordt gebruikt in de volgende BMW-types:

  • Modelserie F: 1-serie (F20, F40, F48), 2-serie (F22/23, F39, F45) 3-serie (F25, F30/F31/F34, ), 4-serie (F26, F32/F33/F36, F44), 5-serie (F15)
  • Modelserie G: 3-serie (G01, G20), 4-serie (G02), 5-serie (G30/G31), 6-serie (G32)
  • Motorvermogen: 116, 150, 170, 190, 205, 224 en 232 pk
  • Uitvoering: sedan, gran turismo, gran tourer, cabriolet, gran coupé en SUV X1, X2, X3, X4, X5, sDrive, xDrive
  • Versnelling: handmatig en automatisch

Weet u het niet zeker? Neem dan contact met ons op.

Distributieketting problemen BMW dieselmotor N47 en b47

Bent u de trotse eigenaar of berijder van een van BMW-diesel met motorcode N47 of de nieuwere B47? Met deze dieselmotoren ontwikkelde BMW een krachtige, zuinige motoren met een schaduwrandje. Deze motoren staan er namelijk om bekend, dat u al rond de 50.000 km geconfronteerd kunt worden met hoge reparatiekosten door problemen met de distributieketting.

Ik wil een specialist spreken

Wat doet de distributieketting?

In de cilinder worden brandstof en lucht door de zuiger samengeperst. De verbranding van het mengsel duwt de zuigers naar beneden. Tot slot verlaten de verbrandingsgassen de cilinder. Al deze activiteiten moeten nauwgezet worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat alles op het juiste moment gebeurt, verbindt de distributieketting de nokkenas en de krukas met elkaar. Als alles goed werkt, draait de krukas exact twee keer tijdens één omwenteling van de nokkenas. De kleppen openen en sluiten afhankelijk van de positie van de zuiger.

BMW distributieset N47 en B47
Peter Sap - Directeur TSC de betuwe

Peter Sap

Directeur
TSC de Betuwe
+31 (0)345 570 780

Tevreden klanten

Gebaseerd op 250+ reviews

Bekijk alle reviews

Waarom kiest u voor TSC?

  • Direct persoonlijk contact met de monteurs en specialisten
  • Een merkonafhankelijk garagebedrijf met persoonlijke service

Opgerekte distributieketting BMW N47/B47

Een oprekkende distributieketting maakt zich kenbaar door een geluid vanuit de motor. Het begint ‘stilletjes’ met een miniem geluidje in de motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar. Doorrijden is mogelijk, maar niet zonder risico! Maar als het waarschuwingslampje aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit, is negeren niet meer mogelijk. U riskeert dan een uiterst kostbare motorschade! Wanneer de distributieketting breekt of een tand van het tandwiel overslaat, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!

Voorkom direct ernstige schade

Oorzaak opgerekte ketting

Wat precies de oorzaak is, is ongewis. Een ontwerpfout ligt voor de hand maar of het het materiaal van de ketting (waardoor de ketting te lang wordt en overslaat), de diameter van de tandwielen, de geleiderails en kettingspanner of te hoge slingering van de ketting is, is niet met zekerheid te zeggen. Maar ook de interval van olieverversing kan een rol spelen. Regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is bij de BMW N47 motor van wezenlijk belang.

BMW diesel motorschade

Negeren en doorgaan is geen oplossing! Het begint ‘stilletjes’ met een miniem geluidje in de N47 of B47 motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar. Doorrijden is mogelijk, maar niet zonder risico! Maar als het waarschuwingslampje aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit, is negeren niet meer mogelijk. U riskeert dan een uiterst kostbare motorschade!

Onze oplossing

TechServiceCenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting, de oliepompketting en de geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele BMW-onderdelen
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

Een afspraak inplannen

Ophaal- en brengservice

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

ophaal- en brengservice TechServiceCenter de Betuwe

Onze prijs

€ 2.899 inclusief Btw
(€ 2.396 excl. Btw) *

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte. Let op: voor X-serie en voertuigen met een vierwielaandrijving geldt een toeslag van € 400 incl. Btw

0 345 570 780

Lees hier een van onze uitgelichte reviews

Vincent beoordeelt ons met:

"BMW F31 gebroken distributieketting vakkundig hersteld en aan vooraf afgesproken prijs, zonder verrassingen!"

Na diagnose van een gebroken distributieketting begon mijn zoektocht naar de geschikte hersteller. Ik woon aan de Belgisch-Nederlandse grens dus heb zowel in België als in Nederland gezocht naar een voor mij betrouwbare garage.

Bij nagenoeg alle garage’s hetzelfde antwoord: “breng hem maar binnen en na demontage kunnen we u meer zeggen over de prijs” (dus als je niet akkoord bent met de prijs mag je de wagen gedemonteerd komen terughalen)

Bij TSC de Betuwe kon men echter met redelijke zekerheid de correct prijs voorspellen (staat zelfs al op hun site) Dit bewees voor mij dat ze zeer vakkundig zijn en perfect weten waaraan ze beginnen.

Geen gissingen, geen gokje maar duidelijk en zonder onaangename verrassingen achteraf.

Goede communicatie, vriendelijke service en auto hersteld en gepoetst teruggekregen! TOP!

Lees meer!

distributieketting gebroken BMW F31 vervangen door TSC

Overgeslagen of gebroken distributieketting

Wanneer de distributieketting te ver oprekt bestaat de kans, dat de ketting een tandje verspringt. Het gevolg: de kleppen gaan op het verkeerde moment open. En dat merkt u direct; de motor loopt slecht. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn! De distributieketting van jouw BMW dieselmotor kan echter ook breken. Ook in dat geval kan de schade in de motor aanzienlijk zijn!

Voorkom direct ernstige schade

Oorzaak overgeslagen of gebroken ketting

Wat precies de oorzaak is, is ongewis. Een ontwerpfout ligt voor de hand maar of het het materiaal van de ketting (waardoor de ketting te lang wordt en overslaat), de diameter van de tandwielen, de geleiderails en kettingspanner of te hoge slingering van de ketting is, is niet met zekerheid te zeggen. Maar ook de interval van olieverversing kan een rol spelen. Regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is zowel bij de BMW N47 als de BMW B47 motor van wezenlijk belang!

Oplossing gebroken of overgeslagen distributieketting

Voor deze motorschade hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting, de oliepompketting en de geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken
  • We vervangen beschadigde kleppen, de nokkenasbrug en de klepdekselpakking
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Het spreekt voor zich, dat we uitsluitend gebruik maken van originele BMW-onderdelen.

TechServicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort grote motorschades en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

Een afspraak inplannen

Ophaal- en brengservice

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

ophaal- en brengservice TechServiceCenter de Betuwe

Onze prijs

€ 3.449 inclusief Btw
(€ 2.850 excl. Btw) */**

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.

* Let op: voor X-serie en voertuigen met een vierwielaandrijving geldt een toeslag van € 400 incl. Btw
** Wanneer bij schadeanalyse blijkt, dat er schade is aan de zuigers, cilinders, nokken en/of krukas c.q. klepsystemen, dan geldt daarvoor een meerprijs. In dit geval nemen we nemen we voor de reparatie contact met u op

0345 570 780

Lees hier een van onze uitgelichte reviews

Hans beoordeelt ons met:

"Super garage (BMW F11)"

Bij TSC de Betuwe de distributieketting van mijn BMW F11 laten vervangen. Zeer behulpzaam en eerlijk is mij uitgelegd waarom de ketting vervangen moet worden. Er zijn een hoop cowboy garages op dit gebied die allemaal wollige verhalen hebben en een hoop extra kosten in rekeningen brengen. Maar niet bij TSC de Betuwe zij zijn eerlijk, betrouwbaar en afspraak is afspraak!

Distributieketting vervangen bmw F11 door techservicecenter de betuwe