Distributieketting Audi, Volkswagen, Skoda en Seat: een oplosbaar probleem!
Met de TFSI en TSI motoren gaf het VAG-concern vorm aan de nieuwe trend: zuinige en daardoor milieuvriendelijkere motoren die desondanks een behoorlijk vermogen op de wielen weten te brengen. Deze technische hoogstandjes kennen echter ook enkele mindere kantjes. De distributieketting is er duidelijk één van. De ketting kan oprekken (slepende, schrapende geluiden in de motor), overslaan of breken (met ernstige motorschade als gevolg).
Welke kettingproblemen van VAG zijn er?
Oprekkende distributiekettingOverslaande of gebroken distributiekettingOpgerekte distributieketting TSI en TFSI
Wat merk ik van een opgerekte distributieketting?
Een oprekkende ketting maakt zich kenbaar door een geluid vanuit de motor. Het begint met een miniem geluidje. Geleidelijk aan wordt het slepende, ratelende motorgeluid sterker. Bij een koude start of fors optrekken is het sterker. Uiteindelijk is het altijd duidelijk hoorbaar.
Let op: doorrijden is niet zonder risico! Wanneer een waarschuwingslampje aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit, neemt dat risico fors toe. Een uiterst kostbare motorschade ligt op de loer! Wanneer de distributieketting namelijk een tand van het tandwiel overslaat of zelfs breekt, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!
De oorzaak van een opgerekte ketting
Soms is het te wijten aan slijtage, soms aan een haperende kettingspanner. Vaak is het echter een combinatie. De taak van de op oliedruk werkende spanner is duidelijk: ketting spannen. Wanneer er geen oliedruk is (wanneer de motor niet loopt) voorkomt een blokkeerinrichting, dat de ketting te los komt te liggen. Faalt deze blokkeerinrichting dan hoort u dat bij het starten. In het ergste geval slaat ketting één of meerdere tandjes over of breekt zelfs. Gelukkig kunt u dat voorkomen door direct contact met ons op te nemen! Hoewel ‘leeftijd’ dus een rol speelt zien we helaas ook auto’s met relatief weinig kilometers (al vanaf 50.000) met dit probleem.
Onze oplossing: distributieketting vervangen
Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:
Uiteraard maken we bij deze reparatie alleen gebruik van originele VAG-onderdelen.
Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.
Ophaal- en brengservice
Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer
Onze prijzen voor een aantal TSI- en TFSI-motoren
De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.
* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte.
Lees hier een van onze uitgelichte reviews
Nico beoordeelt ons met:
"Top bedrijf!"
De, naar wat later bleek, distributieketting maakte al een tijdje herrie. Door TSC laten vervangen. Auto opgehaald en teruggebracht. Geen extra kosten achteraf. Hebben gedaan wat nodig was. De motor liep weer als een zonnetje en nog zuiniger ook. TOP.
Overgeslagen of gebroken distributieketting
Wat merk ik van een overgeslagen of gebroken distributieketting?
Wanneer de distributieketting te ver oprekt bestaat de kans, dat de ketting een tandje verspringt. Het gevolg: de kleppen gaan op het verkeerde moment open. En dat merkt u direct; de motor loopt slecht. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn! De distributieketting kan echter ook breken. Ook in dat geval kan de schade nog aanzienlijk groter zijn!
Oorzaak overgeslagen of gebroken ketting
Soms is het te wijten aan slijtage, soms aan een haperende kettingspanner. Vaak is het echter een combinatie. De taak van de op oliedruk werkende spanner is duidelijk: ketting spannen. Wanneer er geen oliedruk is (wanneer de motor niet loopt) voorkomt een blokkeerinrichting, dat de ketting te los komt te liggen. Faalt deze blokkeerinrichting dan hoort u dat bij het starten. In het ergste geval slaat ketting dus één of meerdere tandjes over of breekt zelfs!
Distributieketting vervangen TSI en TFSI
Voor deze motorschade hebben we een uniek aanbod:
Uiteraard maken we bij deze reparatie alleen gebruik van originele VAG-onderdelen.
Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.
Ophaal- en brengservice
Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer
Onze prijzen voor een aantal TSI- en TFSI-motoren:
De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.
* Wanneer bij schadeanalyse blijkt, dat er schade is aan de zuigers, cilinders, nokken en/of krukas c.q. klepsystemen, dan geldt daarvoor een meerprijs. In dit geval nemen we nemen we voor de reparatie contact met u op.
Lees hier een van onze uitgelichte reviews
Peter beoordeelt ons met:
"Alles prima!"
Mijn distributieketting had een tandje overgeslagen met als gevolg dat de kleppen door de zuiger geslagen waren. Met TSC in contact gekomen en ben verrast door de aangename manier waar ik het gesprek gevoerd heb. Dat gaf gelijk een goed gevoel. Ook bij het ophalen kwam ik met de trein en zij hebben zelf aangeboden om mij van het station te halen. Dat lijkt een kleine geste maar het is hoe ze daar met klanten omgaan...
De auto rijdt nu weer supergoed. Ze hebben een klein minuscuul lekje gevonden in de radiator, die ze ook gelijk vervangen hebben. Mijn garage heeft nog een inspectie uitgevoerd. Alles prima. Ook dat ik een jaar garantie krijg op de werkzaamheden is niet niks.