Distributieketting VAG TSI en TFSI

Distributieketting Audi, Volkswagen, Skoda en Seat; oplosbaar probleem!

Met de TFSI en TSI motoren gaf het VAG-concern vorm aan de nieuwe trend: zuinige en daardoor milieuvriendelijkere motoren die desondanks een behoorlijk vermogen op de wielen weten te brengen. Deze technische hoogstandjes kennen echter ook enkele mindere kantjes. De distributieketting is er duidelijk één van. De ketting kan oprekken (slepende, schrapende geluiden in de motor), overslaan of breken (met ernstige motorschade als gevolg).

Opgerekte distributieketting

Wat merk ik van een opgerekte ketting?

Een oprekkende ketting maakt zich kenbaar door een geluid vanuit de motor. Het begint met een miniem geluidje…. Geleidelijk aan wordt het slepende, ratelende motorgeluid sterker. Bij een koude start of fors optrekken is het sterker. Uiteindelijk is het altijd duidelijk hoorbaar.
Let op: doorrijden is niet zonder risico! Wanneer een waarschuwingslampje aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit, neemt dat risico fors toe. Een uiterst kostbare motorschade ligt op de loer! Wanneer de distributieketting namelijk een tand van het tandwiel overslaat of zelfs breekt, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!

De oorzaak van een opgerekte ketting

Soms is het te wijten aan slijtage, soms aan een haperende kettingspanner. Vaak is het echter een combinatie. De taak van de op oliedruk werkende spanner is duidelijk: ketting spannen. Wanneer er geen oliedruk is (wanneer de motor niet loopt) voorkomt een blokkeerinrichting, dat de ketting te los komt te liggen. Faalt deze blokkeerinrichting dan hoort u dat bij het starten. In het ergste geval slaat ketting één of meerdere tandjes over of breekt zelfs. Gelukkig kunt u dat voorkomen door direct contact met ons op te nemen!
Hoewel ‘leeftijd’ dus een rol speelt zien we helaas ook auto’s met relatief weinig kilometers (al vanaf 50.000) met dit probleem.

Onze oplossing

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting, de geleiderails en de spanner;
  • We vernieuwen alle afdichtingen die er deel van uitmaken;
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter;
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof;
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Uiteraard maken we bij deze reparatie alleen gebruik van originele VAG-onderdelen.

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

VAG TSI en TFSI opgerekte distributieketting
Ophaalservice hoog olieverbruik THP motor

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

Onze prijzen voor een aantal TSI- en TFSI-motoren:

  • 1.2 TSI 12V o.a. Polo: € 799,- (€ 660,- excl. Btw) *
  • 1.2 en 1.4 TSI 122/125pk (o.a. Golf5/Golf6 basis): € 999,- (€ 825,- excl. Btw)*
  • 1.8 en 2.0 TSI (A3 & Leon, Golf 6 basis): € 1049,- (€ 867,- excl. Btw)*
  • 1.8 en 2.0 TFSI (Audi A4, A5 & A6): € 1049,- (€ 867,- excl. Btw)*

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte.

0345 570 780

Overgeslagen of gebroken distributieketting

Wat merk ik van een overgeslagen of gebroken ketting?

Wanneer de distributieketting te ver oprekt bestaat de kans, dat de ketting een tandje verspringt. Het gevolg: de kleppen gaan op het verkeerde moment open. En dat merkt u direct; de motor loopt slecht. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn! De distributieketting kan echter ook breken. Ook in dat geval kan de schade nog aanzienlijk groter zijn!

Oorzaak overgeslagen of gebroken ketting

Soms is het te wijten aan slijtage, soms aan een haperende kettingspanner. Vaak is het echter een combinatie. De taak van de op oliedruk werkende spanner is duidelijk: ketting spannen. Wanneer er geen oliedruk is (wanneer de motor niet loopt) voorkomt een blokkeerinrichting, dat de ketting te los komt te liggen. Faalt deze blokkeerinrichting dan hoort u dat bij het starten. In het ergste geval slaat ketting dus één of meerdere tandjes over of breekt zelfs!

Oplossing gebroken of overgeslagen distributieketting

Voor deze motorschade hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting, de geleiderails en de spanner;
  • We vernieuwen alle afdichtingen die er deel van uitmaken;
  • We vervangen beschadigde kleppen en de klepdekselpakking;
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter;
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof;
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Uiteraard maken we bij deze reparatie alleen gebruik van originele VAG-onderdelen.

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

VAG TSI en TFSI overgeslagen of gebroken distributieketting
Ophaalservice hoog olieverbruik THP motor

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

Onze prijzen voor een aantal TSI- en TFSI-motoren:

  • 1.2 TSI 12V o.a. Polo: € 2499,- (€ 2066,- excl. Btw)*
  • 1.2 en 1.4 TSI 122/125pk (o.a. Golf 5/Golf 6 basis): € 2599,- (€ 2148,- excl. Btw)*
  • 1.8 en 2.0 TSI (A3 & Leon, Golf 6 basis): € 2299,- (€ 1900,- excl. Btw)*
  • 1.8 en 2.0 TFSI (Audi A4, A5 & A6): € 2299,- (€ 1900,- excl. Btw)*

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.

* Wanneer bij schadeanalyse blijkt, dat er schade is aan de zuigers, cilinders, nokken en/of krukas c.q. klepsystemen, dan geldt daarvoor een meerprijs. In dit geval nemen we nemen we voor de reparatie contact met u op.

0345 570 780