Wat zijn de componenten van de distributieregeling?
Net zoals de motor van een auto uit vele ingewikkelde onderdelen bestaat, is ook de distributieketting een cruciaal element. De distributieregeling zorgt voor een juiste volgorde van de motorcyclus. De distributieregeling bestaat grofweg uit de nokkenas inclusief de aandrijving, de kleppen en de klepbediening (zoals bijvoorbeeld de klepstoters, de sleep- of de kantelhendels). In de cilinderkop van de motor kun je de distributieregeling vinden.
Hoe werkt de distributieregeling?
De krukas drijft de nokkenas aan. Daarvoor zorgt de distributieketting of -riem. De nokken van de nokkenas openen de inlaat- en uitlaatkleppen op de cilinder en de veren sluiten deze weer. De timing van de kleppen wordt bepaald door de hoogte van de nok. Tegenwoordig zijn er bijna alleen motoren die van boven worden bediend. De kleppen sluiten in dezelfde richting als de zuiger, die omhoog beweegt in de cilinder.
Wat is een nokkenas?
De nokkenas is een onmisbaar onderdeel in de besturing van de motor. De inlaatkleppen en de uitlaatkleppen van de cilinders in de motor worden geopend door de nokken en gesloten door klepveren. De regeltijd van een klep is afhankelijk van de hoogte van de nok. De nokkenassen zijn gemaakt van gietijzer, van gietstaal of van een staallegering. Het oppervlak van de nokkenas is altijd geschuurd en gehard. Bij moderne motoren is de nokkenas hol van binnen. Dit zorgt ervoor dat hij lichter is.
Welke verschillende installatieposities voor de nokkenassen zijn er?
Afhankelijk van het motortype worden de nokkenassen in verschillende posities ingebouwd. Dat verschilt naar gelang de kleplocatie. Zo is er bijvoorbeeld de bovenliggende nokkenas (OHC: Over Head Camshaft) en de zogenaamde dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC: Double Over Head Camshaft). Bij het OHC-type wordt de nokkenas boven de kleppen in de cilinderkop geïnstalleerd. De kleppen worden vervolgens rechtstreeks bediend met klepstoters of met behulp van sleep- of kantelhendels. Bij de DOHC bevinden zich twee nokkenassen boven de kleppen: de ene regelt de inlaatkleppen en de andere de uitlaatkleppen. Voor motoren met meerdere kleppen is deze vorm tegenwoordig de norm.