Ford Ecoboost 1.0

Met de 1.0 Ecoboost sloeg Ford een aantal vliegen in een klap: een compactere motor die meer pk’s levert maar toch zuiniger en milieuvriendelijker is. Het geheim? Sterk gecomprimeerde lucht wordt gebruikt om de prestaties te ‘boosten’. Een geslaagde operatie zou je zeggen. Toch kent het blazoen van de Ecoboost een aantal smetjes…

Het betreft de volgende modellen van Ford:

100 kW/140 pk
2014– heden Ford Fiesta
2014–2018 Ford Focus

92 kW/125 pk
2012– heden Ford Focus
2012– heden Ford C-Max
2012– heden Ford B-Max
2013– heden Ford Fiesta
2013– heden Ford EcoSport
2013– heden Ford Mondeo
2014– heden Ford Transit Courier

74 kW/100 pk
2012– heden Ford Focus
2012– heden Ford C-Max
2012– heden Ford B-Max
2013– heden Ford Fiesta
2013– heden Ford EcoSport

63 kW/85 pk
2018–2019 Ford Focus

De meest voorkomende problemen bij de Ford 1.0 Ecoboost motor:

Overbelasting of oververhittingOvergeslagen of gescheurde distributieriem

'Slecht lopen' en oververhitting Ford 1.0 Ecoboost

De ‘boost’ is vaak ook aanleiding voor problemen. Door de hoge compressie kent de motor dito bedrijfstemperaturen. Daarnaast zijn de compacte motoren gevoelig voor overbelasting. Er hoeft dus maar iets fout te gaan …. Dat ‘iets’ kan een verlies van koelvloeistof zijn (bijvoorbeeld door haarscheurtjes in de cilinderkop), koolophoping in de cilinder/inlaatkanalen en/of verlies van vermogen.

Oververhitting leidt snel tot ernstige motorschade. Vaak uit zich dat in deels gesmolten zuigers, vastgelopen lagers of koelvloeistof in de olie.

Waar moet ik op letten?

Vaak kondigen de problemen met Ecoboost-motoren zich vooraf aan:

  • Dalend peil koelvloeistof. En dat kan zeer snel gaan! Directe actie is geboden omdat oververhitting tot ernstige motorschade kan leiden;
  • Verlies aan vermogen. Dit duidt vaak op compressieverlies in de cilinders als gevolg van bijvoorbeeld vervuiling van de uitlaatpoorten;
  • Blauwe rook en stijgend olieverbruik. Er komt olie in de verbrandingsruimten. Dit zorgt voor nog meer vervuiling maar ook slechtere smering.

Herkent u een van deze symptomen? Aarzel niet en neem direct contact op! Alleen zo kunt u ernstige motorschade voorkomen!

Oplossing TSC De Betuwe

Hoewel overbelasting een vervelend probleem is, is het wel oplosbaar! Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze Ecoboost-reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

  • We onderzoeken de cilinderkop nauwgezet op haarscheurtjes;
  • We inspecteren het koelsysteem nauwgezet;
  • We reinigen de inlaatkanalen en -kleppen;
  • We vernieuwen de distributieriem, de spanrol en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele onderdelen;
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter;
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in.
Oververhitting en overbelasting Ford 1.0 Ecoboost
Ophaalservice hoog olieverbruik THP motor

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen wij ook een huurauto voor u inzetten. Bel voor een vrijblijvend advies een van onze experts.

Onze prijs:

€ 3.149 inclusief btw (€ 2.602 excl. btw)*

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieriem nog intact is en niet is overgeslagen, de motor nog niet oververhit is geraakt en de cilinderkop niet gescheurd is. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte.

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.

0345 570 780

Overgeslagen of gescheurde distributieriem

De Ecoboost kent nog een ander typisch schadebeeld: schade aan de distributieriem. Deze riem ‘loopt’ in olie. Dit is speciale olie waaraan weekmakers zijn toegevoegd. Het gebruik van andere olie draagt bij aan snelle uitdroging en verharding van de riem. Het gevolg: de riem droogt uit en scheurt!

Oplossing TSC De Betuwe

Hoewel overbelasting een vervelend probleem is, is het wel oplosbaar! Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze Ecoboost-reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

  • We vernieuwen de distributieriem, spanrol en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele onderdelen;
  • We reinigen de inlaatkanalen en -kleppen;
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter;
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in.
Ford Ecoboost 1.0 - overgeslagen of gescheurde distributieriem
Ophaalservice hoog olieverbruik THP motor

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen wij ook een huurauto voor u inzetten. Bel voor een vrijblijvend advies een van onze experts.

Onze prijs:

€ 2.449 inclusief btw (€ 2.204 excl. btw)*

* Wanneer bij schadeanalyse blijkt, dat er schade is aan de zuigers, cilinders, nokken en/of krukas c.q. kleppen en klepsystemen, dan geldt daarvoor een meerprijs. In dit geval nemen we voor de reparatie contact met u op.

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.

0345 570 780