Olieverbruik door klepsteelrubbers BMW motoren

Enkele BMW motoren, gebouwd tussen 2001 en 2013, hebben last van stevig olieverbruik. Vaak wordt dit veroorzaakt door een falende klepsteelafdichting. Deze afdichting zit in de cilinderkop en is niet zomaar te vervangen. Deze motoren vormen de aandrijfbron van een groot aantal BMW-modellen uit die periode. Veel van deze modellen zien we tegenwoordig terug als youngtimers.
Ook de N63, die tot op de dag van vandaag gebruikt wordt, kent dit probleem!

Klachten

Vooral na even stationair draaien kan de motor hevig roken. Een olieverbruik van 1 ltr/500 km is niet ongewoon. Het motormanagementsysteem kan verschillende olie-gerelateerde storingen geven.

Onze garantie

Het olieverbruik wordt teruggebracht tot een niveau dat binnen de door de fabrikant aangegeven waarden ligt! Gegarandeerd! En dat geven we u natuurlijk zwart-op-wit voor 12 maanden!

Oorzaak van het verhoogde olieverbruik

De klepsteelrubbers worden hard waardoor deze niet meer goed afdichten. Doordat het rubber hard word en er tijdens het stationair draaien van de motor een lage onderdruk in het inlaat systeem heerst verzamelt de olie zich boven het rubber en word de verbrandingskamer ingezogen zodra er gas word gegeven. Dit probleem doet zich bij alle motoren voor die voorzien zijn van een valvetronic systeem, direct ingespoten benzine motoren en in zeldzame gevallen de M54 6 cilinder motor.

Zoals gezegd, komt het euvel voor bij een groot aantal modellen en motortypes:

N42 4 cilinder:
BMW 3-Serie 316i 318i 2001 – 2004

N43 4 cilinder:
BMW 1-Serie 116i 118i 120i 2007 – 2011
BMW 3-Serie 316i 318i 320i 2008 – 2011
BMW 5-Serie 520i 2007 – 2011

N46 4 cilinder:
BMW 1-Serie 118i 120i 2003 – 2012
BMW 3-Serie 318i 320i 2004 – 2011
BMW 5-Serie 520i 2006 – 2009
BMW X1 sDrive 18i 2009 – 2015
BMW X3 2.0i xDrive 20i 2005 – 2011
BMW Z4 2.0i 2005 – 2009

M54 6 cilinder:
BMW 3-Serie 320i 325i 330i 2000 – 2006
BMW 5-Serie 520i 525i 530i 2000 – 2004
BMW 5-Serie 520i 525i 530i 2004 – 2005
BMW 7-Serie 730i 2002 – 2005
BMW X3 2.5i 3.0i 2003 – 2006
BMW X5 3.0i 2000 – 2006
BMW Z3 2.2i 2.5i 3.0i 2000 – 2002
BMW Z4 2.2i 3.0i 2002 – 2005

N52 6 cilinder:
BMW 1-Serie 125i 130i 2008 – 2012
BMW 3-Serie 325i 330i 2004 – 2011
BMW 5-Serie 523i 525i 530i 2005 – 2011
BMW 6-Serie 630i 2005 – 2010
BMW X1 xDrive 25i xDrive 28i 2009 – 2011
BMW X3 2.5si 3.0si XDrive 25i 2006 – 2010
BMW X5 3.0si xDrive 30i 2006 – 2010
BMW Z4 2.5i 2.5si sDrive 23i sDrive 30i xDrive 28i 2005 – 2011

N53 6 cilinder:
BMW 1-Serie 125i 130i 2008 – 2012
BMW 3-Serie 325i 330i 2004 – 2011
BMW 5-Serie 523i 525i 530i 2005 – 2011

N62 8 cilinder:
BMW 5-Serie 540i 545i 550i 2003 – 2010
BMW 6-Serie 645i 650i 2003 – 2010
BMW 7-Serie 735i 740i 745i 750i 2001 – 2008
BMW X5 4.4i 4.8i 4.8iS 2004 – 2010

N63 8 cilinder:
BMW 5-Serie 550i sDrive/xDrive M550i xDrive 2011 – heden
BMW 6-Serie 650i sDrive/xDrive 2012 – heden
BMW 7-Serie 750i sDrive/xDrive M550i xDrive 2009 – heden
BMW X5 xDrive50i 2011 – heden
BMW X6 xDrive50i 2008 – 2013

Vermogen: variërend van 115 (N42) tot 620 pk (N63)
Uitvoering: alle uitvoeringen
Versnelling: handmatig en automatisch

Weet u het niet zeker? Bel gerust! 0345 - 570 780!

verhoogde olieverbruik BMW motoren

De oplossing van het hoog olieverbruik bij deze BMW-motoren

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort zware motorschades. Onze reparatie brengt het olieverbruik terug tot een niveau dat binnen de door de fabrikant aangegeven grenswaarden ligt! Gegarandeerd! En dat geven we u natuurlijk zwart-op-wit voor 12 maanden!

De schade aan uw motor

Het begint vaak met rookontwikkeling, soms na stationair draaien. Al snel loopt het olieverbruik in de gaten en gaat de anders zo soepel lopende motor onregelmatiger lopen. Ook kan het motormanagementsysteem olie-gerelateerde foutmeldingen gaan geven. Met het oplopen van het olieverbruik wordt ook de kans op ernstige motorschade steeds groter. Verbrande zuigers, vastgelopen lagers en aangetaste katalysator kunnen dure gevolgen zijn.

En niet onbelangrijk: de verbranding van olie schaadt het milieu. De uitstoot kan tot een APK-afkeuring leiden!

Wat doen we precies:

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort zware motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we, in nauwe samenwerking met een zuigerfabrikant, een unieke oplossing ontwikkeld.

  • We vervangen van alle 16, 24 of 32 klepsteelafdichtingen (klepsteelrubbers, afdichtingen vanos ventielen, bouten vanos eenheden
  • We vervangen alle relevante pakkingen
  • We vervangen de afdichtingen van de bougie kokers
  • We vervangen het oliefilter, de olie en de koelvloeistof

Uiteraard gebruiken we uitsluitend originele BMW-onderdelen!

Olieverbruik BMW motoren klepsteelrubbers
Ophaalservice hoog olieverbruik THP motor

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

Onze prijs per motortype:

  • N42, N43, N45, N46: € 1249,- (€ 1032,- excl. Btw) */**
  • N52: € 2049,- (€ 1693,- excl. Btw) */**
  • N53, N54: € 1849,- (€ 1528,- excl. Btw) */**
  • N55: € 1999,- (€ 1652,- excl. Btw) */**
  • N62: € 2999,- (€ 2478,- excl. Btw) */**
  • N63, S63: € 3949,- (€ 3263,- excl. Btw) */**

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Graag verlengen wij deze termijn. Voor de mogelijkheden en tarieven zie: garantie.

* Dit aanbod is alleen geldig voor voertuigen waarbij de motor geen verdere schade heeft opgelopen. Wanneer dat wel het geval is, maken we na een diagnose graag een offerte.
** Let op: voor voertuigen met een vierwielaandrijving geldt een toeslag van € 450 incl. Btw

0345 570 780