VW TDI BiTurbo probleem: hoog olieverbruik
‘Wie hard werkt mag ook genieten!’ Dat is de lijfspreuk van veel Transporter T5 en T6 BiTDI 2.0 eigenaren. Ze kiezen bewust voor deze cult-achtige super bedrijfsauto van VW: ruim en krachtig maar ook razendsnel, mooi en comfortabel! Vaak wordt hij daarom ook ‘gewoon’ privé gereden! Een top-auto! De keerzijde van deze prachtige medaille: het van VW bekende olie-euvel: te hoog verbruik en vaak ernstige motorschade. Zowel de BiTDI 2.0 met 180pk, motorcode CFCA (T5 en T6) als die met 204pk, motorcode CXEB (T6) is een uiterst complexe motor. Volstaat bij de TFSI-motoren vaak nog een ’confectie’- oplossing, bij de Transporter T5/T6 is zowel de diagnose als de reparatie ingewikkeld en maatwerk.
Onze garantie
Het olieverbruik wordt teruggebracht tot een niveau dat binnen de door de fabrikant aangegeven waarden ligt! Gegarandeerd! En dat geven we u natuurlijk zwart-op-wit!
TDI BiTurbo motorschade
Meer nog dan bij de TFSI speelt bij beide motortypes oververhitting en roetvorming een belangrijke rol. Wanneer het olieverbruik (beginnend na ongeveer 3 jaar of ca 100.000 km) steeds maar blijft stijgen, is het al gauw niet langer toereikend om steeds weer olie bij te vullen. Met het stijgen van de olieconsumptie raakt de motor meer en meer beschadigd! Dat komt langzaam tot uiting. Het begint met het onregelmatiger lopen van de TDI motor. Daarna neemt het vermogen van de BiTDI motor af. Zodra je dit merkt zijn de zuigers en de wanden van de cilinders al beschadigd. En zelfs de turbo's kunnen aangetast zijn of worden.
Preventie motorschade is mogelijk. Een paar tips:
Zuigers en zuigerveren als oorzaak van olieverbruik
Zoals zo vaak bij VAG-motoren zijn ook bij de BiTDI 2.0 de zuigers en zuigerveren niet tegen hun taak opgewassen! Het door de motor ontwikkelde vermogen is gewoonweg te hoog… en dat terwijl Transporter juist ingezet wordt voor de zware arbeid. De zuigerveren moeten ervoor zorgen dat de smeerolie van de TDI motor niet in de cilinder kan komen. Juist daar gaat het fout: olie komt in de cilinder, verbrandt en verkoolt. Door het achterblijvende kool laten de zuigerveren meer en meer olie door. Uiteindelijk leidt dit tot een totale verkoling van de zuigers en cilinders!
Oplossing olieverbruik door zuigers en zuigerveren TDI BiTurbo
Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in het herstellen van dit soort motorschades. Speciaal voor dit BiTDI probleem hebben we, in nauwe samenwerking met een zuigerfabrikant, een unieke oplossing ontwikkeld.
Het resultaat: het olieverbruik wordt teruggebracht tot een niveau dat binnen de door de fabrikant aangegeven waarden ligt! Gegarandeerd! En dat geven we u natuurlijk zwart-op-wit!
Welke aanpassingen doen wij voor u?
In onze werkplaats wordt de motor door ons uitgebouwd en:
Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze VW BiTDI hersteloperatie en kan deze dan ook voor een zeer gunstig tarief aanbieden.
Ophaal- en brengservice
Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer
Onze prijs per motortype
- Motortype CFCA: € 7.999 incl. Btw (€ 6.611 excl. Btw)*/**
- Motortype CXEB: € 9.999 incl. Btw (€ 8.264,- excl. Btw)*/**
De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.
* Dit aanbod is alleen geldig voor voertuigen waarbij de motor en de turbo’s geen verdere schade hebben opgelopen. Wanneer dat wel het geval is, maken we na een diagnose graag een offerte en nemen we voor de reparatie contact met u op. Besluit u niet tot reparatie over te gaan, dan brengen we uitsluitend € 750 (incl. Btw) diagnosekosten in rekening
** Onze prijs is inclusief een verplichte beurt na 1000 km.
Lees hier een van onze uitgelichte reviews
Peter beoordeelt ons met:
"Hoog olie verbruik Volkswagen T6 (2015) Bi Turbo"
Nadat Volkswagen dealer het euvel niet erkende ben ik bij TCS terecht gekomen. Het zijn echte vakmensen die weten waar ze mee bezig zijn. Het euvel is goed verholpen en daar ben ik erg blij mee .
Ik ben nu 6000km verder en er is nog geen druppel olie gebruikt .
EGR-koeler als oorzaak olieverbruik
Bij het verbranden van fossiele brandstof komt er stikstofoxide vrij. Dit is een voor het milieu schadelijke stof. Samen met de EGR-klep zorgt de EGR-koeler er voor, dat de stikstofoxide uit de uitlaatgassen weer teruggevoerd wordt naar de cilinders en daar verbrandt. De EGR-koeler koelt de uitlaatgassen af.
Bij sommige typen koelers is interne corrosie van de aluminium koelribben de oorzaak van het hoge olieverbruik en de motorschade. De aluminiumcorrosie wordt immers meegevoerd naar de cilinders, hecht zich daar aan de zuigerveren en slijt de cilinderwand. Vanaf het D-type koeler is dit probleem verholpen. Simpelweg de koeler vervangen is in de meeste gevallen helaas niet voldoende; de schade is al aangericht. Het weghalen van de EGR-koeler is wettelijk niet toegestaan.
Oplossing olieverbruik door EGR TDI BiTurbo
Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in het herstellen van dit soort motorschades. Speciaal voor dit BiTDI probleem hebben we, in nauwe samenwerking met een zuigerfabrikant, een unieke oplossing ontwikkeld.
Het resultaat: het olieverbruik wordt teruggebracht tot een niveau dat binnen de door de fabrikant aangegeven waarden ligt! Gegarandeerd! En dat geven we u natuurlijk zwart-op-wit!
Welke aanpassingen doen wij voor u?
In onze werkplaats wordt de motor door ons uitgebouwd en:
Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze VW BiTDI hersteloperatie en kan deze dan ook voor een zeer gunstig tarief aanbieden.
Ophaal- en brengservice
Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer
Onze prijs
€ 8.799 incl. Btw
(€ 7.272 excl. Btw)*/**
De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.
* Dit aanbod is alleen geldig voor voertuigen waarbij de motor en de turbo’s geen verdere schade hebben opgelopen. Wanneer dat wel het geval is, maken we na een diagnose graag een offerte en nemen we voor de reparatie contact met u op. Besluit u niet tot reparatie over te gaan, dan brengen we uitsluitend € 750 (incl. Btw) diagnosekosten in rekening
** Onze prijs is inclusief een verplichte beurt na 1000 km.
Lees hier een van onze uitgelichte reviews
VW Kevercentrum Midden Nederland beoordeelt ons met:
"Olie verbruik Transporter T4 VR6"
Reparatie zéér goed uitgevoerd voor een zeer schappelijke prijs. Motor verbruikt geen druppel olie meer en loopt beter als nieuw. Door deze zeer goede ervaring nu mijn Porsche 997 neergezet om vastgelopen motor te reviseren. Heel vriendelijk bedrijf en zeker een aanrader.