THP motoren Citroen, Peugeot, Mini en BMW

THP motor Citroen Peugeot Mini BMW

Veel voorkomende problemen bij THP motoren

Het Franse autoconcern Peugeot/Citroën heeft, in nauwe samenwerking met het Duitse BMW, een nieuwe motor ontwikkeld. Het resultaat: een krachtige en soepele motor met een laag brandstofverbruik! De twee ‘vaders’ zijn terecht trots op hun technisch begaafde spruit. Bij de THP (Turbo High Pressure) zoals hij formeel heet, wordt de brandstof onder zeer hoge druk in de verbrandingskamers gespoten. De turbo zorgt voor de benodigde luchttoevoer. Bovendien heeft de motor een variabele drukregeling en kleptiming. De Volkswagengroep past dit principe ook toe in de TFSI-motor. Kortom: een zuinige motor met een vermogen tussen de 110 en 208 KW die door z’n lage CO2-uitstoot ook nog eens het milieu ontziet!

En dan de doffere keerzijde van deze prachtig blinkende medaille… hoewel de meeste eigenaren van Peugeots, Citroëns, Mini’s (S-uitvoering) en BWM's veel plezier aan hun auto beleven, kent de THP toch een aantal ‘mindere’ eigenschappen….

Ik wil een specialist spreken

Hoog olieverbruik THP motor

De THP-motoren kunnen vanaf ca. 80.000 km een verhoogd olieverbruik gaan vertonen. Menig THP-eigenaar wordt er zelfs (veel) eerder mee geconfronteerd. Ook de hoogte van het olieverbruik kan niet worden voorspeld. Het varieert van 1 tot 3 liter olie per 1000 km, én zelfs 4 liter per 1.000 km is niet ongebruikelijk! Een vervelend maar gelukkig oplosbaar probleem!

Oorzaak hoog olieverbruik

De vervuiling van de inlaatkanalen en de inlaatkleppen heeft een negatief effect op de verbranding en de motorefficiency. Dat betekent dat de verbranding onvolledig is. De vervuiling bereikt uiteindelijk ook de zuigerschraapveren. Deze hebben tot taak te voorkomen dat motorolie in de verbrandingsruimte komt. Wanneer de olieschraapveren dichtslibben, wordt de vervuiling steeds ernstiger. Een andere veel voorkomende oorzaak is niet goed afdichtende kleprubbers.

Motorschade als gevolg van hoog olieverbruik

Is het aanvankelijk nog voldoende om het oliepeil te controleren en (steeds vaker!) olie bij te vullen, na verloop van tijd worden de kosten gewoonweg te hoog. Maar erger nog: je motor wordt beschadigd! Het begint langzaam: eerst zijn het alleen de vervettende bougies, gevolgd door het steeds onregelmatige lopen van de motor. En in het ergste geval: verbranding en gedeeltelijk smelten van de zuiger, een grote schade die nog verder vergroot wordt wanneer ook de katalysator aangetast wordt!

Mijn probleem oplossen

Oplossing THP olieverbruik

Speciaal voor dit probleem hebben we een unieke totaaloplossing ontwikkeld. Hierbij:

  • Worden er nieuwe zuigers inclusief zuigerveren gemonteerd
  • Vervangen we kleprubbers
  • Reinigen we de kleppen en de inlaatkanalen
  • Vervangen we de distributieketting, geleiderails etc.
  • Vernieuwen we de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wissen we het foutgeheugen en lezen we alle componenten opnieuw in

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze THP reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

Een afspraak inplannen Oplossing hoog olieverbruik THP motor

Ophaal- en brengservice

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

ophaal- en brengservice TechServiceCenter de Betuwe

Onze prijs

€ 5.999 inclusief btw
(€ 4.958 excl. btw)*

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte.

0345 570 780

Lees hier een van onze uitgelichte reviews

Jord beoordeelt ons met:

"Peugeot 508 1.6 THP bj 2011"

Helaas is mijn Peugeot 1.6 THP uit 2011 (83.000km) niet verstoken gebleven van de problemen die duidelijk uiteen worden gezet op de website van TSC. Nadat mij was opgevallen dat de uitlaat witte pluimen rook zo nu en dan afgaf heb ik via de Peugeot forums o.a. het adres gekregen van TSC met positieve feedback. Tijdens de intake met Peter doorgenomen wat hier mogelijk kon spelen.

Uiteindelijk afgestemd wat er minimaal moet gebeuren maar ook wat aanbevolen is gezien de motor er in zijn geheel uit zou komen. Na de afweging te hebben gemaakt tussen de waarde van de auto en de kosten die gemoeid zijn met het herstel een afspraak ingepland.

De reparatie liep helaas wat duurder uit nadat bleek (na demontage) dat er o.a nog e.e.a. bij de koeling en turbo diende te worden vervangen. Ben blij met de oplettendheid van de monteur die hiermee voorkomt dat je mogelijk over een paar maanden als nog een probleem gaat krijgen. Uiteraard is hier netjes over gebeld door TSC.

Bij het ophalen uitleg gekregen over de uitgenomen / uitgewisseld onderdelen, dit als zeer positief & informatief ervaren. Je hoopt dergelijk ingrepen nooit nodig te hebben, maar als het dan toch niet anders is dan heb ik een goed gevoel over gehouden bij TSC. Problemen zijn weggenomen, nu hopen op nog vele kilometers zonder problemen.

Lees meer!

Peugeot 508 1.6 THP bj 2011

Oprekkende THP distributieketting

Ook dit is een minder mooie kant van de THP-medaille, de oprekkende distributieketting. Vaak zien we dan tevens vervuilde inlaatkanalen en -kleppen.

Hoe is de opgerekte distributieketting te herkennen?

Maakt uw motor een ratelend, slepend geluid of verliest hij vermogen? Stottert de motor af en toe of houdt hij in wanneer u gas geeft? Deze symptomen kunnen duiden op een opgerekte distributieketting en/of vervuilde inlaatkanalen en -kleppen.

Voorkom direct ernstige schade

Wat is het probleem?

In de cilinder worden brandstof en lucht door de zuiger samengeperst. De verbranding van het mengsel duwt de zuigers naar beneden. Tot slot verlaten de verbrandingsgassen de cilinder. Al deze activiteiten moeten nauwgezet worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat alles op het juiste moment gebeurt, verbindt de distributieketting de nokkenas en de krukas met elkaar. Als alles goed werkt, draait de krukas exact twee keer tijdens één omwenteling van de nokkenas. De kleppen openen en sluiten afhankelijk van de positie van de zuiger. Wanneer de distributieketting oprekt of een tand van een tandwiel overslaat, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!

Vaak gaat het probleem van de oprekkende ketting hand-in-hand met vervuilde inlaatkanalen en -kleppen. Bij een direct ingespoten benzinemotor stroomt het mengsel niet meer langs de inlaatkleppen de verbrandingsruimte in, maar de brandstof wordt direct in de verbrandingsruimte ingespoten. Dit verhoogt de motorefficiency maar heeft ook als nadeel dat de inlaatkleppen niet meer ‘schoongespoeld’ worden! Op de kleppen zet zich een vettige vervuiling af die de luchtinlaat verkleind. Hoewel het motormanagementsysteem in eerste instantie nog in staat is dit te corrigeren, levert de motor uiteindelijk minder vermogen, reageert minder 'lekker' op het gaspedaal en gaat inhouden. En let op: het waarschuwingslampje van het motormanagementsysteem hoeft niet te gaan branden!

THP motorschade

Negeren en doorrijden? Een gevaarlijk 'oplossing'! De oprekkende ketting begint ‘stilletjes’ .... met een miniem geluidje in de motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker …. totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar. Doorrijden is niet zonder risico; een uiterst kostbare motorschade ligt op de loer!

De vervuiling kan leiden tot verkeersgevaarlijke situaties. Wat te denken bijvoorbeeld van een haperende motor tijdens een inhaalmanoeuvre? Of traag optrekken bij een verkeerslicht.....? Maar ook uw motor is niet 'veilig'….. De vervuiling kan leiden tot bovenmatig olieverbruik met alle gevolgen van dien!

Oplossing THP distributieketting TSC de Betuwe

Oplossing THP distributieketting

Hoewel het ’n vervelend probleem is, is het wel oplosbaar! Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze THP reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

  • We vernieuwen de distributieketting en geleiderails, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele onderdelen
  • We reinigen de inlaatkanalen en -kleppen
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in
Mijn probleem oplossen

Ophaal- en brengservice

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

ophaal- en brengservice TechServiceCenter de Betuwe

Onze prijs

€ 3.399 inclusief btw
(€ 2.809 excl. btw)*

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte.

0345 570 780

Overgeslagen of gebroken THP distributieketting

Wanneer de distributieketting te ver oprekt bestaat de kans, dat de ketting een tandje verspringt. Het gevolg: de kleppen gaan op het verkeerde moment open. En dat merkt u direct; de motor loopt slecht of misschien zelfs helemaal niet meer. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn! De distributieketting kan echter ook breken. Ook in dat geval kan de schade in de motor aanzienlijk zijn!

Oorzaak overgeslagen of gebroken ketting

De precieze oorzaak is niet aan te wijzen. Een ontwerpfout is niet uitgesloten en ook de materiaalkeuze voor de ketting kan een rol spelen. Maar ook in het materiaal en de diameter van de tandwielen, de geleiderails of te hoge slingering van de ketting kan een oorzaak liggen. Het is ook niet uitgesloten, dat de interval van olieverversing een rol speelt! Regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is ook bij de THP-motoren van wezenlijk belang.

Oplossing gebroken of overgeslagen distributieketting

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in de reparatie van dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting en geleiderails, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele onderdelen
  • We vervangen de beschadigde kleppen en klepseals
  • We vervangen de klepdeksel- en koppakking
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

TechServicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstige prijs aanbieden.

Direct een afspraak inplannen

Ophaal- en brengservice

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

ophaal- en brengservice TechServiceCenter de Betuwe

Onze prijs

€ 6.249 inclusief btw
(€ 5.164 excl. btw)*

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
Op alle door TSC De Betuwe uitgebrachte offertes en aan haar verstrekte opdrachten zijn de algemene voorwaarden van TSC De Betuwe van toepassing.

* Wanneer bij schadeanalyse blijkt, dat er schade is aan de zuigers, cilinders, nokken en/of krukas c.q. klepsystemen, dan geldt daarvoor een meerprijs. In dit geval nemen we voor de reparatie contact met u op

0345 570 780

Lees hier een van onze uitgelichte reviews

William beoordeelt ons met:

"Zeer vriendelijk en vakkundig (Renault Scenic)"

Na verschillende meldingen op het dashboard zoals “Controleer luchtverontreiniging” en “Controleer inspuitsysteem” bij onze Renault Scenic en dat de Renault dealer enkel de melding(en) eruit haalde en steeds weggestuurd werden met het verhaal, dit is een software fout. Na wat speurwerk ...

Na wat speurwerk op het internet, uiteindelijk terrecht gekomen op de website van TSC. Direct telefonisch contact gehad en Peter legde mij duidelijk uit dat deze meldingen te maken hebben met een versleten/opgerekte distributie ketting.

Gelijk een afspraak gemaakt en na drie dagen kreeg ik gewoon een nieuwe auto terug. De Renault rijdt veel soepeler dan voorheen en de meldingen zijn ook verleden tijd.

Voor onderhoud en reparatie van uw auto is TSC het adres waar u heen moet.

Lees meer!

gebroken distributieketting renault scenic
Peter Sap - Directeur TSC de betuwe

Peter Sap

Directeur
TSC de Betuwe
+31 (0)345 570 780

Tevreden klanten

Gebaseerd op 250+ reviews

Bekijk alle reviews

Waarom kiest u voor TSC?

  • Direct persoonlijk contact met de monteurs en specialisten
  • Een merkonafhankelijk garagebedrijf met persoonlijke service