PureTech-motoren
Het Franse autoconcern PSA (onder meer Peugeot, Citroën, DS en Opel) staat bekend om z’n soepele, krachtige en toch zuinige motoren die bovendien het milieu ontzien! Anderzijds zijn ze soms ook berucht om de veel voorkomende problemen met die motoren. Met de 3-cilinder, 1.2 liter PureTech-motoren is dat helaas niet anders..
Peugeot, Citroën, DS en Opel
De PureTech-motoren van PSA worden sinds 2014 onder meer toegepast is de volgende modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel:
Weet u niet zeker of uw auto er bij staat c.q. of hij ook dit probleem heeft? Schroom niet en bel! We voorzien u graag van advies!
De meest voorkomende problemen bij de PureTech motor
Versleten, overslaande of gebroken distributieriemHoog olieverbruikVersleten distributieriem PureTech motor
Wanneer het oliedruklampje gaat branden is dat vaak een signaal dat de distributieriem bovenmatig slijt. Bij dit type motor draait de riem namelijk in de olie. Bij slijtage komen deeltjes van de riem dus in de olie terecht. Ze worden door het oliezeef afgevangen. Na verloop van tijd wordt de olietoevoer daardoor de te laag.
Wanneer het oliedruklampje gaat branden is er maar één oplossing: vervangen van de distributieriem! Geen acht slaan op deze waarschuwing kan ernstige motorschade tot gevolg hebben. Zo kunnen de lagers van de assen door oliegebrek stuklopen en kan de distributieriem overslaan of zelfs breken! De kleppen openen dan op het verkeerde moment ... In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!
Wat doet de distributieriem?
Bij een verbrandingsmotor perst de zuiger in de cilinder de brandstof en lucht samen. Door een vonk (van de bougie) ontbrandt dat mengsel. De zuiger wordt met grote kracht naar beneden geduwd. De verbrandingsgassen verlaten dan de cilinder. Kleppen, aangestuurd door de nokkenas, reguleren de inlaat en de uitlaat van het brandstofmengsel. Dit proces herhaalt zich duizenden keren per minuut. De distributieriem speelt daarin een cruciale rol; hij zorgt er voor, dat de kleppen op het juiste moment open gaan en weer sluiten.
Oorzaak versleten distributieriem PureTech motor
Voor het euvel met de distributieriem zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. De belangrijkste is misschien wel het gebruik van verkeerde olie. Maar ook bij de door PSA voorgeschreven olie kan het probleem zich voordoen. Een andere oorzaak is de onderhoudsinterval; deze wordt steeds langer. De olie verouderd en zorgt voor materiaalverharding van de riem. Kleine breukjes en scheurtjes zijn het gevolg. Tot slot heeft vermoedelijk het gebruik van (bijgemengde) biobrandstof een effect. Soms komt er iets aan brandstof in de motorolie terecht. Normaal geen probleem maar in dit geval tast dit de riem aan. Kortom: regelmatig (-er) verversen van de hoogwaardige (voorgeschreven) olie is bij de PureTech-motoren van wezenlijk belang!
Onze oplossing: distributieriem vervangen PureTech motor
Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort motorschades en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:
Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer
Onze prijs
€ 1.349 inclusief btw
(€ 1.115 excl. btw)*
De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieriem nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte.
Lees hier een van onze uitgelichte reviews
Alex beoordeelt ons met:
"Puretech motor (Peugeot 208) van 1 liter olie per 1000 km naar nauwelijks verbruik over 4500 km"
Bij onze Peugeot 208 met 1.2 Puretech motor ging het van kwaad tot erger. Vorig jaar was het olieverbruik nog 1 liter bij 1800 km en dit voorjaar ging dit naar 1 liter per 1000 km, nadat we vorig jaar de katalysator al hadden vervangen. Meer reparaties zouden aanstaande zijn, waaronder de bobine. Dus de keuze was inruilen of reviseren...
Op het olieverbruik na was onze 208 uit 2015 nog prima met 150.000 km op de teller en we hebben gekozen om € 3500,- te investeren in revisie bij TSC, waarbij we vooraf geen zekerheid hadden of het goed zou komen.
Met een waslijst aan nieuwe onderdelen, waaronder nieuwe zuigers, zuigerveren, pakkingen, distributieriem en een nieuwe koppeling (extra) kwamen we uit op € 3800,- De auto maakte daarna geen rare geluidjes meer, reed nog lekkerder en na 4500 km sinds de revisie staat het oliepeil nog steeds bovenaan de peilstok.
In het begin was het peil nauwelijks te meten, omdat de olie heel schoon was en daarmee doorzichtig, maar met een marginaal olieverbruik gaat het tot nu boven verwachting goed. Hopelijk gaat dit nog een aantal jaren goed tot er een betaalbare elektrische auto is.
Hoog olieverbruik PureTech motor
Bij de PureTech-motoren komt helaas ook verhoogd olieverbruik voor. Daar kunt u zelfs al vanaf 75.000 km mee geconfronteerd worden. Het olieverbruik kan zelfs oplopen tot 3 liter olie per 1000 km. Een vervelend maar gelukkig oplosbaar probleem!
Oorzaak hoog olieverbruik PureTech motor
De oorzaak is terug te voeren op vervuiling van de inlaatkanalen en de inlaatkleppen. Door de vervuiling verbrandt het brandstofmengsel steeds slechter met steeds meer vervuiling als gevolg. De vervuiling bereikt uiteindelijk ook de zuigerschraapveren. Doordat deze dichtslibben kunnen ze hun taak (voorkomen dat motorolie in de verbrandingsruimte komt) niet meer goed uitvoeren. Gevolg: hogere olieverbruik, meer vervuiling etc. … Door de vervuiling dichten de kleprubbers ook steeds minder goed af.
Lage toerentallen en korte ritjes liggen hier vaak aan ten grondslag. Ons advies: tank premium benzine en rijd regelmatig uw auto ‘schoon’ door een langere rit en hogere toerentallen (boven 2500 toeren/minuut).
Motorschade als gevolg van hoog olieverbruik
In het begin volstaat het vaker het oliepeil te controleren en olie bij te vullen. Na verloop van tijd wordt dat echter een kostbare en milieu belastende geschiedenis. Maar de kans op een ernstige motorschade neem ook toe. Het begint langzaam: eerst zijn het alleen de vervettende bougies, gevolgd door het steeds onregelmatige lopen van de motor. En in het ergste geval: verbranding en gedeeltelijk smelten van de zuigers.
Oplossing PureTech motor hoog olieverbruik
Speciaal voor dit probleem heeft Technisch Servicecentrum De Betuwe een unieke totaaloplossing ontwikkeld. Hierbij:
Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.
Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer
Onze prijs
€ 3.949 inclusief btw
(€ 3.264 excl. btw)*
De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.
* Wanneer bij schadeanalyse blijkt, dat er schade is aan de zuigers, cilinders, nokken en/of krukas c.q. klepsystemen, dan geldt daarvoor een meerprijs. In dit geval nemen we nemen we voor de reparatie contact met u op.