Distributieketting Renault TCe motor

Renault staat bekend om z’n stijlvolle uitstraling en z’n soepele, krachtige en tevens zuinige motoren. De TCe (= Turbo Control Efficiency) is daar een mooi voorbeeld van. Met deze benzinemotor oogstte Renault in 2006 allerwegen bewondering. Ze slaagden er immers in een motor te ontwikkelen met het vermogen van een 1.4-motor, het koppel van een 1.6-motor maar het verbruik van een 1.2-motor! Chapeau! Deze nieuwe, krachtige motor werd verder doorontwikkeld en niet alleen gebruikt in diverse Dacia-modellen maar ook in de Nissan Qashqai en de Nissan Pulsar.

Helaas is er niet altijd zonneschijn…. Zo heeft ook deze TCe-motor een schaduwkant; een oprekkende, overslaande of zelfs brekende distributieketting! Een oprekkende ketting herkent u aan de tikkende/klepperende (bij het optrekken) of slepende, schrapende geluiden in de motor, meestal aan de rechter voorzijde.

Welke ketting problemen onderscheiden we?

Opgerekte kettingOvergeslagen / Gebroken ketting

De TCe-motoren worden onder meer toegepast is de volgende modellen van Renault, Dacia en Nissan:

Renault

2007-heden - Clio (0.9TCe 90, 1.2TCe 115)
2013-heden - Captur (1.2TCe 115)
2009-heden - Scenic/Megane (1.2TCe 115, 1.4TCe 130)
2015-heden - Kadjar (1.2 TCe 115, 1.4TCe 130)

Dacia

2009-2016 - Sandero (0.9TCe 90)
2009-2016 - Sandero Stepway (0.9TCe 90)
2009-2016 - Logan MCV (0.9TCe 90) 1.3
2014-2018 - Duster (1.2TCe)
2015-2018 - Duster 4x4 (1.2 TCe)

Nissan

2014-2018 - Qashqai (1.2 DIG-T, DIG-T 115)
2014-2020 - Pulsar (1.2 DIG-T)

  • Cilinderinhoud: 0.9 ltr, 1.2 ltr en 1.4 ltr
  • Motorvermogen: 90, 115 en 130 pk
  • Uitvoering: alle uitvoeringen

Weet u niet zeker of uw auto er bij staat c.q. of hij ook dit probleem heeft? Schroom niet en bel! We voorzien u graag van advies! 0345 - 570 780!


Distributieketting TCe motor renault dacia nissan

De functie van de distributieketting

In de cilinder perst de zuiger de brandstof en lucht samen. Door een vonk van de bougie ontbrandt dit mengsel waardoor zuiger naar beneden wordt geduwd. Tot slot verlaten de verbrandingsgassen de cilinder. Het moge duidelijk zijn, dat deze activiteiten nauwgezet uitgevoerd moeten worden. De distributieketting speelt daarin een cruciale rol. Deze verbindt de nokkenas en de krukas met elkaar. Als alles goed werkt, draait de krukas exact twee keer tijdens één omwenteling van de nokkenas. De kleppen openen en sluiten afhankelijk van de positie van de zuiger.


Opgerekte ketting TCe motor

Een oprekkende distributieketting in uw TCe motor maakt zich kenbaar door een geluid vanuit de motor, vaak vanuit rechtsvoor. In het beging verwaarloosbaar maar al snel wordt het tikkende, klepperende en slepende motorgeluid sterker …. Uiteindelijk is het bij relatief lage toerentallen al duidelijk hoorbaar in de auto. ‘Is doorrijden mogelijk?’ vraagt u zich wellicht af. Daar zitten forse risico’s aan! En wanneer er waarschuwingslampjes aangeven, dat er iet mis is met het zogenaamde motormanagement is er nog maar één mogelijkheid: stoppen! Met toch door te rijden riskeert u een motorschade die in de papieren kan lopen… Wanneer de distributieketting namelijk breekt of een tand van het tandwiel overslaat, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!

Oorzaak opgerekte TCe ketting

Wat precies de oorzaak is, is niet helder. Het kan een ontwerpfout zijn maar in sommige forums wordt er ook met een beschuldigende vinger naar het ‘nieuwe rijden’ gewezen. Maar ook het materiaal van de onderdelen (ketting, tandwielen, geleiderail en kettingspanners) kan een rol spelen. Dat zelfde geldt voor de interval van de olieverversing….. regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is bij de TCe-motoren van wezenlijk belang!

Opgerekte ketting TCe motor Renault Nissan Dacia

Onze oplossing

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort motorschades en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting, de oliepompketting en de geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele Renault/Dacia-onderdelen
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in
Ophaalservice hoog olieverbruik THP motor

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

Onze prijs:

€ 999 inclusief Btw (€ 825,62 excl. Btw) *

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte.

0345 570 780

Overgeslagen of gebroken TCe distributieketting

Oorzaak overgeslagen of gebroken ketting

De distributieketting kan ook zover oprekken dat er een tandje wordt overgeslagen. De gevolgen zijn ernstig. En dat merkt u direct; de motor loopt slecht doordat de kleppen op het verkeerde moment open gaan. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn! Ook wanneer de ketting breekt kan de schade in de motor ernstige proporties aannemen!

Wat de exacte oorzaak is, is niet duidelijk. Het kan een ontwerpfout zijn maar in sommige forums wordt er ook met een beschuldigende vinger naar het ‘nieuwe rijden’ gewezen. Maar ook het materiaal van de onderdelen (ketting, tandwielen, geleiderail en kettingspanners) kan een negatieve rol spelen. Dat zelfde geldt voor de interval van de olieverversing….. regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is bij de TCe-motoren van wezenlijk belang!

Oplossing gebroken of overgeslagen distributieketting

TechServicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort grote motorschades. Voor deze motorschade hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting, de oliepompketting en de geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken
  • We vervangen beschadigde kleppen, de klepseals en de klepdekselpakking
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Het spreekt voor zich, dat we uitsluitend gebruik maken van originele onderdelen.

TechServicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

Ophaalservice hoog olieverbruik THP motor

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

Onze prijs:

€ 2.699 inclusief Btw (€ 2.230,58 excl. Btw) *

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.

* Wanneer bij schadeanalyse blijkt, dat er schade is aan de zuigers, cilinders, nokken en/of krukas c.q. klepsystemen, dan geldt daarvoor een meerprijs. In dit geval nemen we nemen we voor de reparatie contact met u op

0345 570 780