Mercedes M272 ketting problemen

Dat ‘het merk van de ster’ prachtige auto’s maakt behoeft geen betoog. Ook de motoren van Mercedes staan te boek als robuust. Maar toch, soms maakt ook Mercedes ’n ‘slippertje’ …. Dat gebeurde in het geval van de M272-motor. Niet zomaar ’n motor… deze V6 is in honderdduizenden verschillende types van Mercedes gelepeld. Gelukkig bleef het euvel beperkt tot een klein deel daarvan….. alhoewel: de opvolger, de M273 blijkt er ook nog al eens last van te hebben…. De motoren blijken nogal eens te maken te hebben van problemen met de distributieketting!

Welke M272-motoren?
Het betreft de motoren tot en met motornummer 272 9 .. 30 468993. Vanaf het 4e kwartaal van 2006 wordt er ander materiaal voor het tandwiel gebruikt. De betroffen motortypes zijn de M272 KE30 (E280, E280 4Matic, E280T, E280T 4Matic) en de M272 KE35 (E350, E350 4Matic, E350T, E350T 4Matic). Of een motor tot de ‘probleemreeks’ behoort, is te achterhalen op de datakaart van het voertuig. Deze kan in elk MB-filiaal of MB-geautoriseerde werkplaats of online worden bekeken met behulp van het VIN (voertuigidentificatienummer/chassisnummer). Vaak staat het ook op facturen van Mercedes-werkplaatsen.

Voor zowel diagnose als reparatie bent u bij ons aan het juiste adres.

Speling op de distributiekettingOverslaande of gebroken distributieketting

De oorzaak
De distributieketting loopt via een op de balans-as geplaatst tandwieltje. En dat is de boosdoener; het materiaal van dat tandwiel is eenvoudigweg te zacht! Snelle slijtage is het gevolg; grofweg tussen de 60.000 en 140.000 km leidt die slijtage tot problemen….. De ketting gaat hoorbaar ratelen en in het ergste geval een tandje overslaan. Dat kan ernstige motorschade tot gevolg hebben.


Speling op de distributieketting

Wat merk ik er van?

Een ketting met speling maakt zich kenbaar door een slepend, ratelend geluid vanuit de motor. Het begint natuurlijk nauwelijks hoorbaar maar geleidelijk aan wordt duidelijker, zeker bij een koude start of fors optrekken. Uiteindelijk is het altijd duidelijk hoorbaar.

Let op: doorrijden is niet zonder risico! Wanneer het waarschuwingslampje aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit, neemt dat risico fors toe. Een uiterst kostbare motorschade ligt op de loer! Wanneer de distributieketting namelijk een tand van het tandwiel overslaat of zelfs breekt, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!

Onze oplossing

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting, de geleiderails en de spanner
  • We vervangen de balans-as
  • We vernieuwen alle afdichtingen die er deel van uitmaken
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Uiteraard maken we bij deze reparatie alleen gebruik van originele Mercedes-onderdelen.

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

Ophaalservice hoog olieverbruik THP motor

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

Onze prijs:

€ 4.699,- inclusief btw (€ 3.883,- excl. btw)*/**

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 12 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte.

0345 570 780

Overgeslagen of gebroken distributieketting

Wat merk ik er van?

Wanneer de distributieketting te veel speling krijgt, bestaat de kans, dat de ketting een of meerdere tandjes verspringt. Het gevolg: de kleppen gaan op het verkeerde moment open. En dat merkt u direct; de motor loopt slecht. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn! De distributieketting kan echter ook breken. Ook in dat geval kan de schade nog aanzienlijk groter zijn!

Oplossing gebroken of overgeslagen distributieketting

Voor deze motorschade hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting, de geleiderails en de spanner
  • We vernieuwen alle afdichtingen die er deel van uitmaken
  • We vervangen beschadigde kleppen en de klepdekselpakking
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Uiteraard maken we bij deze reparatie alleen gebruik van originele Mercedes-onderdelen.

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

Mercedes M272 overgeslagen of gebroken distributieketting
Ophaalservice hoog olieverbruik THP motor

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Het is zelfs mogelijk om bij ons een auto te huren. Voor mogelijkheden en tarieven zie: transportservice of vervangend vervoer

Onze prijs:

€ 5.299,- inclusief btw (€ 4.379,- excl. btw)*

De basisgarantie op de reparatie bedraagt 12 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar. Zie voor de mogelijkheden en tarieven: garantie.

* Wanneer de motor meer schade heeft opgelopen dan maken we na een diagnose graag een offerte.

0345 570 780